lördag 21 juli 2012

Resultatet...

Efter att faktiskt ha gått igenom en kris i vår familj med "flytta till Torsby historien" så kan jag lättad berätta att vi klarade det...
Vi fixade det faktum att vi faktiskt ångrade oss och bestämde att vi skulle bo kvar i Karlstad.
Vi fixade också sedan chockbeskedet att det skulle kosta oss 300 000 kr att lösa ur oss ur husaffären.
Vi fixade att istället behålla det och renovera hela övervåningen för försäljning, vi renoverade 5 rum, varav 4 helt rotrenoverade och varav 1 badrum.
På 21/2 månad.
I princip själva.
Vi fixade det trots tre barn, heltidsjobb och att vi bor 10 mil därifrån.
Jag säger bara Larsson`s rules.
Man fixar så mycket mer än man tror!! Men jag kan säga att det varit jä..igt tufft och att näst efter att vi miste vår son Albin 2004 är det här det värsta jag gått igenom. Vi har inte haft energi till varandra i förhållandet, till barnen eller något annat. Sista två veckorna gjorde jag mellan 10-15 timmar varje dag, ena veckan utan Stefan dessutom. Barnen har målat lister, slipat trappen, passat Melker, gått ut med hunden, städat och hjälpt till med massor. Och jag tror väl inte att de tar nån skada av det men det känns sådär i mammahjärtat...
Jag har fått muskelinflammationer runt skulderbladen och i underarmen/armbågen och högerhanden domnar.
Men jag är så himla stolt över mig själv och över oss, jag känner mig stark att jag fixar VAD SOM HELST. Och det är en ganska skön känsla. Våra hyresgäster och förhoppningsvis köpare är på plats och de är supernöjda. Nu håller vi tummarna för att de faktiskt bestämmer sig för att köpa det och att vi tjänar någon krona på vårt slit vi gjort!!
Och jag är så grymt tacksam för att mamma o pappa ställt upp och hjälpt oss så mycket, jag hoppas kunna betala tillbaka det på ett eller annat sätt framöver! <3
Huset är grymt vackert och här kommer mina före o efterbilder! :)
Enjoy...
BADRUMMET...
 Före rivningen var det obrukbart o hade stått oanvänt under många, många år. Inredning a´la 50 tal...
Under tapet o masonit satt det gammalt brädfoder som var för slitet för att ha kvar.
Stefan bilade bort cyfonen, slog bort kakel o klinkers, reglade upp nya väggar och drog hälften av rören
Slutresultatet: allt gammalt äckligt borta o allt nytt: kakel o klinkers i svart o vitt, ny cyfon, rör, golvvärme, duschhörna, ny toa, möbler från Duo, nytt innertak  och lister som Amina har målat.

SOVRUM 1:
Innan rivningen, väggarna var så dåliga så de alla fick gipsas om. På golvet låg en matta från 50-60 talet som inte luktade hallon...

Golvet var tyvärr för lappat för att kunna räddas.

Färdigt! Totalt rotrenoverat. 
Nytt golv, ny el, nya väggar, nytt innertak, nymålade fönster, målat element och nytt elementskydd och nya golv o taklister.

I samma rum var det en kallgarderob som Stefan sedan bestämde sig för att riva,

Resultatet blev super. Fortfarande lite Villa villekulla känsla med alla vinklar, men rummet blev så mycket större.

Samma rum vägg i vägg med badrummet såg det ut att ha suttit ett fönster...

Klart! Efter att Stefan gipsat om, jag spacklat alla gipsskarvar, slipat o sedan tapetserat. Listerna är uppe o nya paneltaket på plats.

HALLEN:
Gammalt, lappat fult golv som inte kunde räddas.

Nytt, massivt vitvaxat furugolv på plats och nytt räcke runt trappen.

Taget från andra hållet före.

Efter.

TRAPPEN:
Måååååååånga timmar lades i trappen på att skrapa lim från heltäckningsmattan..

Men resultatet blev bra!

SOVRUM 2:
Lika gammal o äcklig plastmatta härinne som i sovrum 1, den drog vi bort.

Och därunder såg golvet helt ok ut, så det slipade min far och jag betsade och lackade det! Och tapetserade en vit, diskret randig och en rosa härlig tapet! 
Alla tapeterna är förressten från Boråstapeters Vintageserie!

SOVRUM 3
Otroligt dåligt tapetserat, lappat o fult. Mörkbruna, fula lister och ett otroligt gammalt, fult innertak som jag tyvärr inte fångade på bild.

Nytt, samma innertak som i de andra sovrummen (vet finns inte på bild...) Nytapetserat, ny el och målade lister. Det fula klickgolvet lät vi ligga kvar, det är ändå nytt o helt. Men inte alls tidstypiskt. Helst hade vi velat bryta upp det för att se hur originalgolvet såg ut, men det fanns inte tid...

Nu ska vi bara njuta av att vara lediga och ta igen den tid vi missat med varandra. Vi håller tummarna för att sommaren kommer i augusti så vi får lite sol o värme.
Kram alla vänner!! :)

7 kommentarer:

  1. Ni är speciella. Allt jag kan säga.

    SvaraRadera
  2. Herregud vad fint det blev! Ni kan verkligen vara stolta över er själva :) Ha en trevlig sommar nu! /hälsningar Tberh

    SvaraRadera
  3. Jag menade naturligtvis speciella i en positiv bemärkelse.

    SvaraRadera
  4. Ja ni är grymma familjen larsson <3
    Saknar dig! Hör av mig när jag kommer hem från gävle
    kramen

    SvaraRadera
  5. Grymt!! Otroligt! Att ni fixade det. Stort grattis!! Ni fixar allt!!

    SvaraRadera
  6. Hur gick det sen????? Vill dom köpa huset? Renoverar ni vidare i Karlstad nu??
    KramCarro

    SvaraRadera
  7. Carro de hyr fortfarande o de trivs jättebra. Det lutar åt att de köper huset, men de har blivit lovade att få tid på sisådär senast februari ska de lämna besked. Renoveringen i Karlstad står helt stilla tills vi blivit av med Torsby huset.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.