lördag 12 maj 2012

Utmaningar o renovering i skift...

Denna veckan...
Stefan var upp till Torsby tors, fre själv till huset. Melker o Melvin var med upp men var hos farmor o jag o Amina var hemma o hade tjejmys (så mycket vi hann med efter jag jobbat till 2115...) Han hade som ambition att köpa gips o trägolv o ta med på min pappas släpkärra som vi lånat.


Utmaning nr 1...
Självklart ösregnade det. Han hade tänkt åka redan på onsdag men fick avstå för att det var så dåligt väder. På torsdag var det liksom nu eller aldrig. Det ösregnade fortfarande. Att köra gips då det regnar går inte, det blir förstört. Trägolvet däremot var inpackat i tre lager plast så där tog han chansen.
Skit i gips o kör golv mao...
Innan jag började jobbet följde jag med till Stuvbutiken o beställde 24 kvm massivt vitlackad, hårvaxat furugolv.
Vi tog alltså ett beslut tillslut...
Vi bryter upp hallgolvet och golvet i sovrum 1 på övervåningen o lägger nytt, bärande golv. Inget B klick-parkett eller -tarkett -här kör vi redigt, riktigt trägolv. Precis som det ska vara i en sekel skiftes trävilla i Sverige!

Utmaning nr 2...
 När Stefan ska hämta upp golvet (i ösregnet) då jag börjat jobbet inser han att det är 5 meters långa packeterade längder... De skulle alltså sticka ut typ 2,5 meter utanför kärran... I bilen sitter två barn, en hund, massa packning och han är själv... (Kan tillägga att Stefan inte har väääärldens bästa tålamod då saker går emot honom...) Han fick köra hem kärran till oss, hyra en ny, längre kärra och betala hyra för den fast vi hade hämtat min fars kärra i Torsby...

Utmaning nr 3... Kl 21.00 ösregnade det fortfarande i Torsby och golvet behövde bäras in i huset (omöjlighet ensam och omöjligt med de längderna uppför trappen) eftersom Stefan är världens sämsta på att be om hjälp fick jag ringa pappa från jobbet o be honom åka dit o hjälpa till. Lösningen blev att Stefan stod uppe på balkongen o tog emot bräderna som pappa skickade nerifrån gräsmattan...

Två veckor måste nu trägolvet ligga inomhus och torka innan det kan läggas.

Skiftbyte...
Fredag kväll kl 18 gick Stefan sen på sitt nattpass o jag tog nästa skift och drog upp till Torsby för att fortsätta fixa. Med mig i bilen hade jag 4 barn, Amina o Melvin fick ta med sig en varsin kompis upp så de skulle vara sysselsatta då jag jobbade i huset...



2 kommentarer:

  1. Åh herregud alltså...ja, vilket jobb..varför måste nu byta golvet? Kram

    SvaraRadera
  2. Vi fräschar upp ytskicken på övervåningen. Det satt 40 år gamla plastmattor där förut o trägolvet under är för lappat o slitet för att slipa. Sen vill vi ha en backup plan om den Holländska familjen väljer att inte köpa huset, det blir lättare att sälja om vi fräschar till det lite.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.