fredag 1 april 2011

Livets ekorrhjul...

...snurrar alldeles för snabbt just nu.
Vad kan man göra för att få hjulet att snurra långsammare eller att kanske tom stoppa hjulet för ett tag?... Amina frågade mig häromdagen vad en slav är. Tja... det är ju en definitionsfråga... Hur fria är vi egentligen?... I dagens moderna samhälle?...
Vi är intvingade i massor av saker, vi börjar redan som små att stöpas i formar och tvingas in i samhällsregler, måsten, borden, sociala regler. Vad är vi egentligen fria till att göra?... Såklart att man kan välja olika yrkesvägar osv, men det är alltid under samhällets strikta normer. Sveriges samhälle är uppbyggt för att båda föräldrarna ska arbeta, vi måste arbeta och vi måste vara med och betala skatt, vi måste registreras i folkbokföringsregistret och ha ett personnr, vi måste ha barnen i skolan, vi måste gå på föräldramöten, vi måste göra som chefen säger, vi måste arbeta övertid om vi ska åka på semester, vi måste ta banklån för att köpa hus, vi måste betala ränta.
Allt är så noga uträknat så att vi inte ska få så mycket pengar över... Bensin, olja o el är dyrare då räntan är lägre. Och har ni tänkt på den otäcka slumpen då man råkar få en bra lön?... Nog fasen går bilen sönder eller nåt annat så pengarna (o lite till) ser man aldrig röken av!... Jag vet inte hur många ggr det har hänt mig...

Ibland får jag ett sug efter att sälja huset, säga upp mig från jobbet och ta med mig familjen och köpa en farm nånstans i världen och föda upp egna djur och växter och grödor för att vara helt självförsörjande och oberoende. Men vi är alla slavar. Vi är slavar för vår egna försörjning. Om jag inte slavar för chefen för att få in pengar till mat, så får jag slava för mig själv för att själv få fram maten.

Så skillnaden mellan oss och forntidens slavar är kanske inte så jättestor, misshandeln är visserligen inte rent fysisk, men visst blir vi alla utnyttjade...

Jag själv försöker ju utmana mig själv för att ekorrhjulet ska se lite annorlunda ut emellanåt iallafall. Men just nu har jag ingen plan, och det känns lite konstigt.

Vad bestämmer du helt själv?...
Bestämmer du själv när du ska gå upp i morron bitti?...

6 kommentarer:

  1. Men de e ju du som e chefen!

    SvaraRadera
  2. Alla chefer har åxå en chef o alla är vi slavar för samhället...:)

    SvaraRadera
  3. Jag kan känna igen mig till en viss del. Men så finns det naturligtvis alltid undantag... En del kanske skulle se mig som "lyckligt lottad". Men jag är rätt säker på att ingen skulle vilja ta allt annat skit. Även om jag inte jobbar så tvingas jag slita på annat sätt...

    SvaraRadera
  4. Ja jag vet....själv har jag försökt att hålla mig borta från det där ekorrhjulet så länge det bara gått. Men du vet, sitta på en strand på Bali och titta på vågor är inte så kul i längden. Kanske om man har familjen med sig.
    Hörde en vis man som sa: Pancho Snöfall heter han...freeride-åkare. Bor uppe i fjällen långt borta.... Han sa: Man blir aldrig rik på sina stora inkomster utan på sina små utgifter. Och jag tror att det där är nyckeln...men Karlstad är svindyrt att bo i, Stockholmspriser, fast man har inte stockholmslöner så det går ändå inte ihop.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jo det där med att bli rik på små utgifter säger alltid min chef:)... Det ligger nog mycket i det. Tror ekorrhjulet skulle kännas helt ok om jag hade bättre tid med familjen... Men jag tror nästan alla småbarnsföräldrar känner likadant... Ständigt dåligt samvetete!...

    SvaraRadera
  6. Ja, jag kommer väl dit tids nog...själv har jag ju bara vara mammledig nu så....kram

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.