söndag 27 maj 2012

En bra helg

Precis hemkommen från Torsby där vi tillbringat helgen med familjen. Vi är i Gröna villan varje ledig dag och fixar. Jag får många frågor om det inte är jobbigt. Man kan inte riktigt tänka så i detta läget. Det är som det är, vi har kommit fram till detta beslutet nu att bo kvar i Karlstad, det är bara att gilla läget. I mitten av juli flyttar den holländska familjen in och vi renoverar så mycket vi kan innan dess. Förhoppningsvis gillar familjen det så mycket att de tar beslutet att köpa det. Men om de säger nej så kommer vi att ha lättare att sälja det till nån annan om vi fräschat upp det lite. Att det är lite annorlunda mot när det låg ute på marknaden sist. Men jag tycker faktiskt att det är roligt att fixa i ordning. Inte att slipa spackla, skrapa o göra underarbete, det hatar jag. Men att tapetsera, måla och ställa i ordning ytskikten, det gillar jag, det blir ju så fint. Och huset är alldeles underbart...

Vad hann vi denna helgen då?...
Jag började med att klippa gräs. Det är ju en otroligt härlig tomt till huset. Huset ligger högt i västerläge med massa vackert ljusinsläpp. Varje morron vaknar vi av att solen strålar infrån söder i de gamla spröjsade fönstrena. Det finns rabarber, svartvinbärbuskar, päron och äppleträd. Säkert mer som jag ännu inte upptäckt. Det blommar o grönskar o prunkar överallt! Tomten är på nästan 3000 kvm och tar lite tid att klippa. Jag lånade pappas åkbara gräsklippare och fick lite solbränna på köpet i närmare 30 graders härlig försommarvärme! :)





På lördag åkte vi till Bredviken för att äta lunch och ta en paus med barnen och bada. Jag hade sett på Facebook att den första som kommer in då då Fröknarna fräs skulle öppna restaurangen och sjunger "Här kommer Pippi Långstrump" skulle dom bjuda på lunch! :) Jag hade faktiskt ingen aning om när de skulle öppna. Men då vi kom dit 12.50 och läste på dörren att det skulle öppna kl 13.00 så tog jag chansen då Helena  slog upp dörrarna. Jag tog jag ton och blev bjuden på en härligt smakrik chiligryta! :) Tack för det bästaste Helena!! :) 
Och vem vill inte äta lunch till den här underbara utsikten!!





Efter lunch blev det glass o sen bad i Fryken, eller ja... barnen badade iallafall... 
Vi vuxna är ju lite frusna av oss :)...





Sedan var det tillbaka till allvaret och huset igen. Barnen var så duktiga och var ute i trädgården och roade sig själva. 


På kvällen var det ju dags för Eurovisionsschlagerfestivalen. Vi skulle titta hos mina föräldrar då vi inte har nån TV i huset. Men kvällen var så härlig så vi ville liksom aldrig gå in. Vi tog med korv och hamburgare och slängde på grillen och satt ute i deras trädgård tills myggorna kom och solen inte längre värmde oss. Bästaste Nisse kom en sväng och höll oss sällskap också:)


Melvin fick prova att skjuta prick med morfars luftgevär och ville aldrig sluta:)...

Det var lite tungt och det gick så där med tekniken i början...

Men med pappas hjälp så blev det flera stycken mitt i prick! :)

Till slut gick vi ju in och vilken schlagerfestival! Vad fantastiskt att alla nationaliteter (ok, inte Italien då) tyckte om vår underbara Loréen!! :) Vilken jordskredsseger, helt överlägsen.
Grattis Loréen, jag älskar låten! :)


Idag söndag har Stefan fortsatt att skruva gips i sovrum 1 och jag har målat klart innertak och väggar i hallen uppe. Sovrum 1 börjar likna ett rum igen och i slutet av nästa vecka ska Stefan sätta panel i taket. Snart, snart kan vi göra klart ytskiskikten! 


Melker trött efter en sen kväll hos mormor o morfar...



2 kommentarer:

  1. Vilket var ditt allra första renoveringsobjekt?

    Håll tummarna för mig på lördag, jag vill under fem timmar!

    SvaraRadera
  2. Vi renoverade ett hus som vi hyrde i Torsby, men där var jag inte så involverad i byggjobbet. Vi köpte huset i Karlstad 2003 där har jag vart med mycket.

    Lycka till på lördag! :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.