lördag 18 december 2010

Planerar mitt första träningspass...

4 kommentarer:

  1. Vad skönt att höra att det gått så bra med op att du kan börja träna så snart.. Följer dina inlägg även om jag inte kommenterat så mycket. Roligt att du skriver ut vilka övningar du väljer och varför, kan komma till hjälp efter min op. Jag tänkte för första gången i mitt liv anlita en pt så fort jag kan börja träna igen... för att inget ska bli fel.. Några frågor:
    Hur länge hade du ont? När kunde du går rakt efter op? Hur mycket får du bära som max just nu? I vilka rörelser gör sig magen mest påmind? Orkar du svara blir jag mycket glad. Har inte träffat på någon som gjort denna op, och informationen flödar inte direkt på nätet tycker jag....

    SvaraRadera
  2. Hej Lollo!
    Jag hade aldrig så speciellt ont mer än när jag skulle resa mig o vända mig om osv, dvs när jag aktiverade magmuskeln. Nysningar o hostningar känner jag däremot fortfrande av. Man är svullen o stel några månader efteråt. Jag kan nu, efter 5 veckor gå rakt, men är fortfarande stel som sagt var. Byxgördeln hjälper till att underlätta hållningen jättemycket!
    Eftersom jag gjort kejsarsnitt o åxå har magskadan som erfarenhet så vet jag lite hur jag ska tänka o skydda magen, det går automatiskt. Men i träningen så handlar det ju om att inte köra för tungt, oavsett övning om du kör riktigt tungt så spänner du i magen. Håll in magen när du lyfter. Jätteviktigt. Och undvik basövningar med skivstång första halvåret. Och det viktigaste av allt är att öka all belastning o intensitet successivt på lång tid. Så att du inte bara från en dag till en annan helt plötsligt börjar ta i.
    Att investera i en PT är värt varenda krona, jag lovar!! Lycka till nu o återkom gärna om du har flera frågor:)

    SvaraRadera
  3. Ja men sitt inte så slarvigt i latsdraget! Fyfy

    SvaraRadera
  4. Du menar med fötterna hihi:) Nej då! O det kändes jättebra att träna! God jul på dig!:)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.