fredag 17 december 2010

Det här med blommor o bin...

Så stor men ändå så liten:)..

Ja då var det dags igen då. Att prata om hur bebisar kommer till. Jag trodde Melvin visste om det, på nåt konstigt sätt tror man att småsyskon snappar upp allt även om man inte pratar med som. Så är det ju inte alltid såklart. Amina vår förstfödda har vi så noga pratat om allt o övat med sånger, alfabet o siffror osv. Men ju fler barn man får ju senare o mindre blir det att man tar sig tid för sånt med dom tyvärr...
Vi stod o borstade tänderna härom kvällen o Melvin undrade varför jag hade opererat magen så jag förklarade för honom att de sytt ihop en trasig muskel. Följdfrågan var såklart varför muskeln gått sönder. Jag förklarade att det var för att jag haft så många barn i magen o att jag tränat och så. Då frågade han hur bebisarna kommit in i min mage o hur de kommer ut.
Då var det dags att ta fram Katerina Janouchs bok "Så blev jag till" igen.
Boken är roligt upplagd på barnens nivå så att de förstår bra, även om jag kan tycka att den är lite väl frispråkig som tar upp att tjejer kan gilla tjejer o killar kan gilla killar osv det hör liksom inte riktigt dit:)... Men jag censurerar lite o bläddrar förbi vissa sidor haha... Så kom jag då till Den sidan, den där hon då berättar hur det går till. Själva bebisgörandet. Melvin är alldeles tyst o lyssnar med stora öron... Jag förväntar mig 1000 frågor men ingen kommer så jag fortsätter att läsa några sidor så säger han: Mamma jag hörde inte riktigt vad du sa förut.. Haha, det var bara att bläddra tillbaka o läsa igen. Kvällen efter skulle vi läsa den igen o då somnade han med boken i händerna i sängen...:)
Ja det är en spännande värld, så mycket att lära sig haha...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.