onsdag 3 november 2010

Förkylningsångest...

Jag ska göra min magoperation nästa tisdag. Om jag är förkyld då kommer inte operationen att göras. Jag har ångest för att operationen inte kommer kunna göras efter alla om o men o efter mina två år av väntan...
Alla runtomkring mig är ju sjuka. Melker har haft feber, tre arbetskamrater är sjuka o jag jobbar på SATS där jag har massor av människor runt omkring mig... Hmmm tror jag ska bege mig till stan o införskaffa handsprit, echinacea o vitlökskapslar...
Igår träffade jag läkaren en sista gång inför operationen o hon gick igenom steg för steg hur den kommer att göras. Shit jag börjar bli nervös. De lossar alla hudlagren från blygdbenet upp till revbensbågen, syr ihop magmusklerna som brustit isär och de syr då i två lager så att det ska hålla, sträcker ut skinnet, gör en ny navel och syr ihop alltihopa tillbaka.
Det är en stor operation och jag kommer ha mycket ont efteråt. Jag får (o kan) inte stå upprätt på närmare en vecka. Sen har man riktigt ont i ett par veckor efter det. Jag blir sjukskriven i fyra veckor. Och ska vänta med träningen i fem veckor. Sen har jag själv en smart plan på hur jag ska träna upp magmusklerna successivt tillbaka. Till en början lätt hantelträning för överkroppen sittandes på boll för att försiktigt börja använda core. Aktivera transversus genom att hålla in naveln mot ryggraden i alla övningar. Sedan försiktigt börja göra rena coreövningar, sedan stega upp försiktigt successivt med fria vikter som kräver mer coreträning än maskiner, mer bålstabilitetsträning i redcord o med boll och sedan försiktigt börja med korta crunches. Det viktigaste av allt är att successivt öka vikterna tillbaka, lyssna på kroppen o att såklart stärka upp inifrån o ut.
Wish me luck...

7 kommentarer:

  1. Äntligen, det kommer gå kanonbra. Skönt för dig att det äntligen blir av. Jag var oxå livrädd att bli sjuk förra året när jag skulle operera bort min halscysta, blev sjuk veckan innan av svinvaccinet :O men frisk på op-dagen. Lycka till nu :D / Mikaela

    SvaraRadera
  2. Jag kommer hålla alla mina fingrar å tår för dig! Det kommer gå jätte bra och du kommer ha riktigt härliga magmuskler till nästa sommar :D
    massa kramar

    SvaraRadera
  3. LYCKALYCKALYCKA TILL! Jag mailade dej för några veckor sen, vet inte om du hunnit läsa det...?
    KramCarro

    SvaraRadera
  4. Hej Carro!:)
    Jag har bytt mailadress: cialarsson@live.se Prova igen!!:)

    SvaraRadera
  5. Hej! Har läst din blogg och din historia med magen. Jag har själv en op tid i jan och den är identisk din. Musklerna gick inte ihop efter andra barnet och jag tränar mycket, tungt och ofta vilket inte har varit så roligt.... tarmarna bubblar liksom under huden när man ligger ned och lägger handen på.... har en rejäl separation i de raka bukmusklerna... Är jättenervös för efter op, min son är bara dryga året och jag bär honom ganska mycket, vilket jag inte kan göra sen.. Op är dock viktig för mig så jag inte får mer problem än jag redan har....
    Lycka till med din operation... om du orkar får du gärna skriva hur allt gått och hur din rehabprocess blir......
    Mvh/ Lollo

    SvaraRadera
  6. Hej Lollo.
    Mina magmuskler gick ihop efter graviditeten, de brast isär då jag ett halvår efter kejsarsnittet skulle maxa i marklyft o man tror att det är ett bråck åxå, men vet inte säkert. Självklart ska jag uppdatera o berätta hur allt går! Lycka till själv:) Vi hörs!!/Cia

    SvaraRadera
  7. Det kommer gå jättebra och jag är frisk som en nörkärna så jag smittar dig inte! det är väl tusan om du inte ska få operera dig nu!
    håller mina tummar och tår!

    kram

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.